contact: contact@lucettebraune.nl
Als filmmaker combineert Lucette eigenzinnigheid met een zeer open instelling. Ze is creatief gezien een echte zoeker en durft te twijfelen. Als het er op aan komt, kan ze zonder problemen creatieve knopen door hakken en weet ze wat ze (niet) wil. Het soort film dat ze op die manier maakt, is bijzonder en ze onderscheidt zich met haar werk van het gros van de films van de hedendaagse animatiemakers.
Kort na haar afstuderen van de HKU begon ze met de productie van ‘Bek’. Na deze ambitieuze en arbeidsintensieve film schreef, ontwierp, animeerde en regisseerde ze de DICHT/VORM ‘De Werkster’ en later volgden de korte films ‘Display’ en ‘Through You’. Hoewel Bek herkenbaar is als een film van Lucette, kreeg haar grafische eigen stijl pas echt vorm in de DICHT/VORM. Haar eigen manier van vertellen werd in ‘Display’ zichtbaar. Die film creëert een sterk grafisch beeld op basis van een simpel concept die zijn kracht haalt uit het ritme en een goed samenspel met geluid en muziek.
In al haar films kan men een zekere mate van sociaal commentaar vinden. Lucette is geen uitgesproken politiek bewogen of activistische filmmaker, maar tussen de regels van haar films zit veel betekenis voor hen die het willen zien.
In Lucette haar films wordt de kijker op een andere manier dan middels een plotmatig narratief meegevoerd. Zoals ook ‘Display’ en ‘Through You’ dat deden. Ritme en visuele en bewegings-expressie worden gecombineerd met symbolische of metaforische beelden. En de – wel degelijk aanwezige – plotlijn is soms (niet overal!) ondergeschikt in de *beleving* van de toeschouwer.
Fresh out of the art academy in Utrecht I made the award winning film BEK (aka Beak). Since my debut film I have been directing and animating a variety of independent and commissioned productions.
Directness, figuration, characters and duality, are almost always the basic elements in my work which consist of drawings, moving images and animations. In my drawings and animations I manipulate the reality to see what is beneath the surface of life. There is always tension between the dreamy and analytical thinking. My work is full of emotion and expression, not dry, cool nor rational. Empathy plays a big roll.
Through the years I have developed a personal approach and imagery. My drawings are in many respects forceful and consistent. I usually work with an acrylic marker or pen and ink, so that the directness remains clearly visible. There is no room for hesitation.